Владимир Христов, председател на УС на Асоциацията на езиковите центрове, говори пред БНР по актуалната по това време на годината тема за извънкласното чуждоезиково обучение на децата и как родителите да открият в морето от информация и реклама качественото езиково обучение.
Обучението по английски език остава най-търсено в България, като го следват немският, френският и испанският. Това каза пред БНР Владимир Христов – член на УС на Асоциацията на езиковите центрове.
“Животът налага ученето на чужд език. Английският като най-често срещан чужд език вече като че ли не е достатъчен. Все повече има необходимост от втори чужд език – и за обучение, и за работа. В такова време живеем, в което комуникацията с целия свят минава през чужд език”.
По думите му няма прекалено ранна възраст за започване на учене на чужд език. Според него остарелите разбирания, че не е хубаво да се учи чужд език в ранна детска възраст,  вече отпадат. Важно е какво и как се учи, а не кога се започва, категоричен е той.
Родителите трябва да подходят сериозно към езиковото обучение на децата, отбеляза Христов и предупреди, че лошите практики в обучението могат да доведат до трайно лоши последствия:
Един от ясните признаци за недобро качество на работа в един езиков център е когато преподаването не успява да мотивира децата, използват се остарели, скучни методи. Това може да отблъсне децата от езиковото обучение понякога окончателно. В дългосрочен план има опасност децата да “прегорят” и напълно да загубят интерес и желание за изучаване на даден език”.
В интервю за предаването “Хоризонт до обед” той подчерта обаче, че е важно и родителите да са наясно какво искат от детето. Според него и двете крайности са еднакво вредни:
Прекалено големият натиск от страна на родителите, понякога и нереалистични очаквания, могат да доведат до стрес и претоварване на децата. Важно е процесът на учене да бъде плавен и съобразен с индивидуалното темпо. От друга страна обаче има един феномен на пълна абдикация – оставят децата при нас не за да учат, а за да запълнят 1-2-3-4 часа седмично. Без подкрепата на родителите децата могат да се почувстват несигурни и отново се връщаме към това – да загубят интерес към изучаването на езика и оттам това може да бъде за много години. А децата имат една златна възраст, когато детето попива като “гъба”. Изпусне ли се това, после и когато мотивацията я няма, много трудно се връща“.
По думите му обучението в група е най-доброто обучение. Когато децата в групата обаче имат много различни нива на знания, това може да забави индивидуалния прогрес на всеки един ученик, предупреди Владимир Христов.
Той предупреди, че са некоректни обещанията за изключително бърз напредък. По думите му такива обещания не са реалистични. Ефективното обучение изисква време, постоянство и усилия, подчерта специалистът.
Христов отбеляза, че от началото на годината над 10 хил. деца са се явили на изпитите на Кеймбридж. По думите му бройката е стабилна и дори възходяща. Средните резултати във всички изпити са над средните за света, обяви той и подчерта, че това е така от години.
Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Владимир Христов в предаването “Хоризонт до обед” чуйте в сайта на БНР.
Текст: Анастасия Крушева, БНР