От началото на месец декември 2024 г. бе обявена новата мярка „Нови умения“, която се финансира от Европейския социален фонд + чрез Програма „Развитие на човешките ресурси“ и е с бюджет от над 74 млн. лв.. С нея ще бъде подкрепено изграждането на нови умения, квалификацията и преквалификацията на служителите с цел адаптиране към съвременните изисквания на работодателите, предизвикани от новите технологии. С проектни предложения могат да кандидатстват работодателите, като е допустимо организирането на обучения за придобиване или повишаване на професионалната квалификация, придобиване на специфични дигитални умения, надграждане на бизнес уменията на мениджърския екип и др. Допустими са и обучения за придобиване на „меки“ умения.

Асоциация на езиковите центрове в България осъществи комуникация с Агенция по заетостта и изрази своето становище, отразяващо позицията на 20 обучаващи организации от цялата страна по няколко основни проблеми, като стойностите на обученията по многоезикова компетентност, определени в Условия за кандидатстване, както и задължителната минимална продължителност на обучението. Бяха направени и конкретни, аргументирани предложения по тези въпроси, които не бяха приети от Агенция по заетостта. Ето предложенията на BALC и отговорът на Агенция по заетостта:

Възражения/Предложения на Асоциация на езиковите центрове в България

Бихме искали да изразим своето становище във връзка  с Проект на процедура за кандидатстване BG05SFPR002-1.019 „НОВИ УМЕНИЯ“ по Програма „Развитие на човешките ресурси 2021 – 2027 г.“. Целта на процедурата е подпомагане на заетите лица чрез превантивни действия, включващи предоставяне на възможности за квалификация, преквалификация и придобиване на нови умения с цел адаптиране към съвременните изисквания на работодателите.

Становището обобщава позицията на 20 обучаващи организации на територията на цялата страна. Изводите и предложенията са направени на база опита от участие в многобройни програми за обучение по различни схеми.

Повишаване адекватността и уменията на служителите, съобразно актуалните нужди на бизнеса, води до увеличаване производителността на труда, създаване на условия за устойчива заетост и осигуряване на по-качествени работни места. Програмата дава много възможности, но бихме искали да обърнем внимание на следните два проблема и да предложим възможни решения:

Проблем 1 – стойностите на обученията по многоезикова компетентност, определени в Условия за кандидатстване, раздел II , т. 2., а именно 900 лева за три нива или 300 учебни часа общо,  са твърде ниски за покриване на разходите за качествено езиково обучение.

В момента средните разходи за преподавателски труд в езиковите школи са 25 лв. за 1 учебен час. При обучение от 300 учебни часа, само разходите за труд са около 7 500 лв. Като добавите към възнаграждението на преподавателите осигуровки, оригинални учебни материали, консумативи, наеми на МТБ, режийни, изпити и издаване на документи, административни, данъци, риск от отпадане на обучаеми и др., за да бъде подобно обучение финансово обосновано е необходима група от минимум 18 обучаеми. Практиката от последните години категорично показа, че този минимален брой обучаеми е невъзможен или трудно постижим при обучения по програми.

Ниската стойност на обученията може да доведе единствено до липса на интерес от страна на качествените доставчици и злоупотреби от страна на недобронамерените участници на пазара – фиктивно провеждане на курсове, наемане на неквалифицирани лица за преподаватели, компромис с материална база и учебни материали и др.

Нашето предложение:

– Да се определи нова, адекватна на настоящите условия стойност на обученията по многоезикова компетентност, което по пазарни цени на нашите членове значи двойно увеличение. Това ще позволи качествено обучение в групи с оптимален брой участници и ще насърчи участието в програмата на образователните организации, а и развитието им.

Проблем 2: Задължителна минимална продължителност на обучението

Проблем 2.1 – Опитът ни показва, че често многоезичните обучения, които са толкова дългосрочни ( 3 нива, 300 часа), се оказват изключително натоварващи, особено за заети лица. Често лицата или не се записват, или се отказват по време на обучението. Друг често срещан казус, е че обучаемите или нямат нужда от три нива (например имат А2  и имат нужда от максимум B1), или имат ниво, след което просто няма три нива по скалата на Общата европейска езикова рамка.

Проблем 2.2. – При дългосрочните обучения (300 и повече уч. ч.) цялата финансова тежест и риск се носят от доставчика. Особено при обученията за заети лица, курсовете продължават 12-18 и повече месеца, през който период се налага доставчиците да покриват всички разходи със свои средства. В настоящата несигурна среда и инфлационни процеси е твърде вероятно да се окаже, че обученията носят голям финансов риск и дори загуби за доставчиците.

Нашето предложение:

– Да отпадне изискването за задължителни три нива  / 300 часа / при многоезиковите обучения.

В тази връзка изразяваме своята готовност да участваме във всякакви разисквания, касаещи настоящи и бъдещи програми, включващи обучения по многоезикова компетентност. Считаме, че нашият над 30 годишен опит на национално ниво може да бъде от полза за планирането и изпълнението на успешни обучения с устойчиви резултати.

Отговор на Агенция по заетостта:  

НЕ СЕ ПРИЕМА

Мотиви:

Инвестирането в развитието на човешки капитал на предприятието за повишаване на уменията и компетенциите на работниците и служителите следва да е цел на работодателя. Това допринася за повишаване на производителността, качеството на престирания труд, приходите и т.н. Финансирането от Европейския социален фонд +, съответно чрез ПРЧР, за работодателите не следва да се разглежда като единствен източник за финансиране на обученията на заетите в предприятието лица.

Предложените ставки и продължителност на обученията са базирани на ПМС 48/2023 г., с което се уреждат условията и редът за предоставяне на ваучери за обучение през програмния период 2021-2027 г. Те се използват за формирането на опростени разходи по процедурата, което улеснява отчитането на проекта. Постановлението е разработено след извършено нарочно проучване от Националния статистически институт. Опростеното отчитане на разходите се прилага по всички процедури по ПРЧР, в които е предвидено предоставяне на обучения за придобиване на ключова компетентност за безработни, неактивни и заети лица. Целта на УО е с опростеното отчитане на разходите,  да привлече още по-голям брой бенефициенти, да намали сериозно  административната тежест и да даде възможност за фокусиране върху резултатите, а не върху преглед на голям обем отчетни документи за еднотипни разходи.

По отношение на продължителността на езиковите обучения и вероятността работещите да се откажат в определен момент от тях, отбелязваме че проектните предложения се разработват от работодателите на заетите лица, а заетите лица ще бъдат включени в обученията, поради потребност от нови умения. И работодателят, и заетото лицe се предполага, че осъзнават и знаят, че обученията са необходими, както и каква продължителност ще имат. Продължителността на обученията цели да се постигнат необходимото качество и резултати и при намаляването им няма да се постигне оптималният ефект от преминатото обучение.

По отношение на риска за доставчика на обучение, обръщаме внимание, че взаимоотношенията на доставчика са с работодателя, който изпълнява проекта, и всички въпроси в тази връзка следва да се разгледат в договора между двете страни, където да са заложени клаузи,  защитаващи срещу недобросъвестно изпълнение.

Благодарим за изразената готовност за участие в бъдещи  разисквания по програми, включващи обучения по многоезикова компетентност. Рамката на операциите се разисква в Комитата за наблюдение на ПРЧР, в който участва и организации от неправителствения сектор, вкл. представители на група организации в сферата на образованието.

Предоставянето на коментари в рамките на общественото обсъждане е също изключително ценно за УО на ПРЧР.